Tuesday, January 30, 2007

Langkah 1 : Mewujudkan Akaun Blog

Oleh : Mohd Faizul Afzan Bin Mamat ( Fityan Afzan)

Assalamualaykum wbt…. Apa khabar? Semoga anda semua berada dalam keadaan sejahtera hendaknya..

Sahabat sekalian...

Jika dahulu media cetak seperti akhbar dan majalah menjadi tumpuan remaja berkarya dan meluahkan pendapat, kini mereka memilih untuk menggunakan penulisan dalam blog. Sudahkah anda memiliki blog?

Pada kali ini , saya ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat sekalian tentang bagaimana untuk mewujuskan akaun blog dengan mudah bagi anda memiliki blog milik anda. Topik kali ini akan menerangkan bagaimana untuk membina blog secara asas menggunakan Bloggers
( www.blogger.com)

Bloggers versi Beta VS Old Blogger
Apabila anda membuka laman utama Blogger, anda akan dapati ada dua bahagian sign in (ruang masuk ke akaun blogger) iaitu new blogger dan old blogger.

Bagi mereka yang telah lama menggunakan perkhidmatan blogger (lebih kurang Jun 2006 ke bawah) , mereka masih lagi menggunakan sistem operasi blogger yang lama (classic) iaitu old blogger. Manakala yang baru mengenali blogger , mereka akan berdaftar menggunakan pendaftaran blog versi Beta untuk new blogger. Bloggers versi Beta adalah versi pengupayaan sistem kepada lebih baik yang memudahkan pengguna untuk mengubahsuai (edit) blog mereka menggunakan kemudahan yang disediakan. Sebagai contoh bagi mereka yang ingin mengubah tajuk (title) , Huraian diskripsi (description), kedudukan tarikh, edit archieve, link, serta mengubah template dan lain-lain, blogger menyediakan ruangan edit yang mudah tanpa perlu kita belajar skrip HTML.

Manakala pada old Blogger, pengguna perlu menyunting (edit) kesemua perkara yang saya sebut di atas dengan memahami arahan skrip HTML kecuali pada bahagian setting Title dan Description.

Ruangan suntingan (edit) template bagi new blogger.


Ruangan suntingan (edit) template bagi old blogger.


Pendapat Saya

Pada pandangan saya, saya lebih suka dengan konsep Old Blogger berbanding versi Beta. Ini disebabkan versi Beta membuatkan pengguna tidak memahami asas-asas blog iaitu memahami HTML. Ini akan menyebabkan pengguna hanya tahu apa yang dipaparkan di kulit sahaja (paparan blog) tanpa mengetahui bagaimana dan kenapa ia berfungsi... sebagai contoh , bagaimana untuk membuat jaringan blog (link) seperti jaringan link rakan-rakan blog. Kita ambil contoh, kawan saya bernama Rezwan mempunyai laman blog beralamat Url http://matatinta.blogspot.com. Saya ingin meletakkan alamat blog rezwan di bahagian link blog saya. Kalau pengguna yang menggunakan older blogger, mereka akan tahu bagaimana untuk membinanya. Caranya seperti di bawah :

Skrip HTML itu akan salin(copy) dan diletakkan (paste) di satu sudut pada skrip template pengguna seperti saya. Dan apabila saya ingin menambah link rakan-rakan saya yang lain , saya hanya perlu membuat perkara yang sama seperti di atas dan meletakkannya di bawah nama rakan saya yang pertama (katakanlah yg pertama itu rezwan). Tapi untuk pengetahuan rakan-rakan sekalian. Sistem pendaftaran (sign up) untuk Old Blogger telah ditutup dan yang kekal hanyalah ruangan sign in atau login untuk pengguna old blogger untuk masuk ke dashboard (log in). Pengguna baru akan mendaftar menggunakan sistem Beta dengan hanya menekan ikon create your blog now.


Langkah demi langkah untuk daftar akaun blog. Klik pada gambar untuk paparan jelas.

Ikuti langkah demi langkah yang disediakan semudah 1,2 dan 3 sehingga anda selesai memiliki alamat blog anda sendiri...tapi bagi pengguna baru, mungkin anda belum memiliki emel google... bagi yang sudah memiliki anda boleh teruskan mendaftar... bagi yang belum mendaftar emel google, kalau tidak silap saya, emel ini berbeza cara pendaftarannya dengan emel dari perkhidmatan lain seperti yahoo, lycos dan lain-lain.


Emel ini biasanya dapat didaftar apabila ada seseorang yang mengundang (invite) untuk menyertai dan mewujudkan emel google. jadi bagi yang ingin memiliki emel google, boleh juga emelkan kepada saya di alamat emel : faizulafzan83@gmail.com . Jika anda memiliki emel google, anda akan mendapat menggunakan banyak kemudahan yang didapati di halaman perkhidmatan google selain dari kapasiti ruang (space) yang besar.


Selepas sahaja anda mendaftar emel google dan akaun blogger, hasilnya anda akan mendapat halaman dashboard yang akan membantu anda menguruskan blog anda..........Selamat mencuba!!!

Dashboard Blogger versi Beta (New Blogger)


Dashboard Blogger versi lama (Old Blogger)

No comments: